Welcome! Feel Free to Explore Our Story!

Welcome! Feel Free to Explore Our Story!

Sunday, 21 April 2013

SELF-REFLECTION: Nor Ahazie Binti Bahrul Zaman EEE110085



TOPIK 1: KONSEP DAN PEMBANGUNAN KEUSAHAWANAN
Antara Kepentingan keusahawanan,  Menjadi pemangkin dan perkembangan ekonomi sesebuah negara. Meningkatkan kadar perkapita pengeluaran dan pendapatan. Menyumbang kepada perubahan struktur perniagaan dan masyarat yang lebih baik. Melahirkan individu yang positif yang mempunyai daya tahan dan daya saing yang tinggi untuk Berjaya. Mengembangkan budaya keusahawanan dalam masyarakat selain menbentuk komuniti yang berdikari. Penyumbang keapda kesejahteraan ekonomi dimana bertindak sebagai pencipta kekayaan dan pembahagi kekayaan yang baik. Bilangan usahawan yang semakin meningkatkan akan menambahkan daya saing sesebuah negar di peringkat yang lebih tinggi. Konsep usahawan dan keusahawanan. Usahawan. Merupakan individu yang bertindak sebagi perintis kepada kejayaan perniagaan Berasal daripada perkataan prancis iaitu entreprendre yang bermaksud memikul (tugas atau mencuba). Usahawan menurut Joseph Schumpeter,  Penulis Theory of Economics Development;  Usahawan sebagai pencetus inovasi. Kuratko dan Hotgetts. Individu yang dapat mengenalpasti peluang dalam masalah. Individu yang teliti, bijak mengatur, dan seorang mengambil risiko. Scarborough dan Zimmerer  pula, usahawan adalah Orang yang mencipta perniagaan baru dan Pengambil risiko dalam memperoleh keuntungan. Bagi Hisrich dan Peter, Keusahawan merupakan suatu proses dinamik untuk mencipta kekayaan. Kekayan dicipta oleh indivu yang sanggup mengambil risiko. Keusahawanan ialah proses mereka sesuatu keluaran yang baru dengan mengambil kira masa, usaha, risiko dan lain-lain.Kuratko dan Hotgetts melihat Keusahawanan sebagai satu proses pembaharuan ataupun inovasi dan mereka cipta melalui empat dimensi iaitu individu, organisasi, lam sekitar dan proses.

TOPIK 2: ANALISIS KOPENTENSI KEUSAHAWANAN DIRI
Inisiatif. Sikap individu berinisiatif adalah melakukan sesuatu tanpa paksaan,  secara sukarela dan gigih berusaha untuk mengembangkan perniagaan. Melihat dan merebut peluang merupakan individu yang sentiasa mencari dan melihat peluang. Melihat masalah sebagai satu peluang dan merebut peluang yang luar biasa. Cekal. Ciri-ciri sikap cekal yang ada dalam diri seseorang adalah sentiasa berusaha mencari jalan untuk mengatasai rintangan yang menghalang pencapaian matlamat perniagaan dan tidak cepat menyerah kalah dan sentiasa berusaha melakukan sesuatu untuk atasi masalah. mencari maklumat. Sikap individu yang mampu mencari maklumat adalah melakukan penyelidikan untuk mendapatkan maklumat atau maklum balas mengenai perniagaan yang dijalankan, mendapatkan nasihat pakar untuk memajukan perniagaan. mencari maklumat atau bertanya sendiri kepada pelanggan atau pembekal tentang kehendak-kehendak pengguna dan menganalisis pasaran. Menitik beratkan mutu kerja yang tinggi. Sikap usahawan adalah berkeinginan untuk hasilkan produk yang bermutu tinggi dan sentisa membuat perbantingan mutu kerja dengan syarikat lain untuk mendapatkan mutu produk yang lebih baik. Komitmen terhadap perjanjian kerja. Sikap usahawan, Memberi tumpuan kepada perniagaan sepenuhnya dan menerima tanggungjawab dalam menyelesaikan kerja untuk pelanggan. Berorientasi kecekapan . Sikap usahawan, Sentiasa cari jalan untuk kurangkan kos, Mengunakan kaedah pengurusan perniagaan terkini untuk baiki kecekapan perniagaan dan Mengambil berat perkiraan kos dan keuntungan hasil sesuatu perubahan yang dilakukan.
TOPIK 3: ETIKA KEUSAHAWANAN
Keusahawanan dari perspektif islam adalah aktiviti pekerjaan yang diusahakan secara perniagaan dengan menghasilkan sesuatu barangan atau perkhidmatan bagi memperoleh rezeki yang halaldan tidak bertentangan dengan syarak. Islam sebagai agaman yang mempunyai prinsip dan panduan hidup menyeluruh(syumul) perlu dijadikan asas kepada usahawan bagi mencipta kejayaan. Rasulullah bersabda “sesungguhnya 9/10 daripada sumber rezeki terdapat dalam perniagaan.” Keusahawanan adalah fardhu kifayah. Berniaga adalah satu kewajipan. Beberapa panduan khusus digariskan dalam islam agar perniagaan dijalankan mengikut etika islam. Antaranya Pematuhan terhadap kontrak,  penipuan dan salah taksir iklan, Timbangan yang tepat, Larangan menyorokkan barang, Penghapusan keluaran yang berlebihan, Perniagaan melibatkan riba, Amalan penggambilan pekerja, Bersikap adil kepada pekerja dan Penjagaan alam sekitar.
TOPIK 4: KREATIVITI DAN INOVASI DALAM PERNIAGAAN.
DIFINISI KREATIVITI DAN INOVASI  
Maksud kreativiti
Maksud inovatif
Schermerlon, Hunt dan Osbon:
-perkebangan dan jawapan kepada masalah yang bakal diperoleh.
-kreativiti mustahak sebagai dalam tindak balas kepada masalah yang kompleks.
Inovasi adalah kunci kejayaan sesebuah perniagaan.
Kinicki dan Williams (2003)
-inovasi ialah kaedah menghasilkan produk baru, produk dan perkhidmatan yang lebih baik.

TOPIK 5: PELUANG PERNIAGAAN
Peluang merupakan persekitaran menjanjikan peluang perniagaan yang tidak dapat dijangka. Usahawan melihat setiap aspek sebagai peluang yang berpotensi memberikan pulangan pelaburan yang besar. Berhubung kait dengan proses inovasi. Idea baru boleh dijana dengan mewujudkan perniagaan baru atau membangunkan produk atau perkhidmatan baru. Situasi yang mempunyai peluang adalah pelanggan memerlukan barangan atau perkhidmatan baharu yang dapat menyelesaikan masalah atau memuaskan kehendak mereka, apabila barangan atau perkhidmatan sedia ada belum dapat menyelesaikan masalah atau belum dapat memenuhi kehendak pelanggan. peluang dapat dimanipulasi dengan mengenalpasti kekuatan, meminimumkan kekurangan, menggunakan peluang dan mengurangkan ancaman.
TOPIK 6: KEMAHIRAN MEMULAKAN PERNIAGAAN
            Kemahiran mengenalpasti sumber merupakan Merupakan kemahiran awal yang harus dimiliki oleh usahawan untuk memulakan perniagaan. Perkara penting yang perlu difikirkan antaranya adalah modal perniagaan, produk atau servis, lokasi perniagaan dan kelengkapan perniagaan. Gunakan kaedah penyenaraian persoalan termasuklah teknik pertanyaan iaitu 5W1H. Kemahiran perundingan melibatkan sekurang-kurangnya 2 pihak, mempunyai agenda, mempunyai matlamat, mempunyai jangka masa, persekitaran kondusif dan wakil mesti mempunyai kuasa membuat keputusan bagi pihak yang diwakilinya. Komunikasi ialah proses menghantar maklumat dan kefahaman secara lisan atau bertulis yang melibatkan dua atau lebih pihak, iaitu penghantar dan penerima.
TOPIK 7: MERANCANG PERNIAGAAN
Rancangan perniagaan adalah Satu dokumen bertulisyang menerangkan perniagaan yang hendak dijalankan secara menyeluruh. Kepentingan rancangan perniagaan adalah memberi peluang untuk seseorang melihat dan menilai idea projek perniagaan dengan teliti, memberi gambaran tentang daya maju sesuatu projek yang dirancang, membantu seseorang membuat anggaran, dan menyedarkan seseorang tentang kemungkinan masalah yang akan timbul dalam melaksanakan projek. Format rancangan perniagaan adalah, Tajuk muka surat hadapan, muka surat isi kandungan, ringkasan eksekutif, struktur rancangan perniagaan, lampiran. Senarai semak format rancangan perniagaan adalah bahagian pengenalan, bahagian tujuan, latar belakang perniagaan, bahagian pemasaran, bahagian pentadbiran/pengurusan, bahagian operas dan bahagian kewangan.
TOPIK 8: KEMAHIRAN MENGURUS PROJEK PERNIAGAAN
Pengenalan kepada pengurusan. Pengurusan adalah proses mentadbir dan mengkoordinasi sumber-sumber secara cekap dan berkesan kearah matlamat organisasi. Organisasi adalah sekumpulan individu yang bekerja bersama-sama kearah mencapai matlamat yang sama. Manakala terdapat 4 fungsi pengurusan iaitu perancangan, pengorganisasian, kepimpinan dan kawalan. Perancangan adalah proses merangka aktiviti yang perlu dilakukan bagi mencapaimatlamat organisas. Pengorganisasian merupakan proses menentukan tugas yang perlu dilaksanakan, siapa dan bagaimana tugas-tugas akan diurus. Kepimpinan ialah kebolehan untuk mempengaruhi pekerja untuk cuba mencapai matlamat organisasi secara suka rela. Kawalan  adalah membuat sesuatu perkara berlaku seperti yang dirancang.


No comments:

Post a Comment