Welcome! Feel Free to Explore Our Story!

Welcome! Feel Free to Explore Our Story!

Monday, 22 April 2013

SELF-REFLECTION: NURUL AFIQAH BINTI MUHAMMAD HAZALI EEE110099


 19 Februari 2013 : Konsep dan Pembangunan Usahawan

Pada minggu pertama, kami didedahkan kepada konsep asas keusahawanan. Konsep ini termasuklah pendedahan secara menyeluruh mengenai usahawan dan keusahawanan. Kami memahami kepentingan keusahawanan kepada individu, masyarakat dan negara. Keusahawan merupakan tunggak pembangunan kepada ekonomi negara. Pada masa kini, kelahiran usahawan baru sangat digalakkan dan mendapat sambutan. Selain itu, pendedahan kepada contoh keusahawan yang sedia ada sangat membantu pelajar bagi memahami keusahawanan secara realiti. Kami juga memahami keusahawan dari pelbagai sudut seperti keusahawan dari sudut islam dan sebagainya.



26 Februari 2013 : Analisis Kompetensi Keusahawanan Diri

Dalam bab ini pelajar diterangkan mengenai sifat – sifat dan kebolehan yang perlu dibina dan diasah untuk menjadi usahawan yang berkebolehan serta berjaya. Antara sifat tersebut ialah inisiatif, mencari dan merebut peluang yang ada. Sifat ini memerlukan usahawan sentiasa cekap dan cepat serta peka dengan keadaan sekeliling. Selain itu, kecekalan sangat penting untuk berjaya. Perniagaan merupakan satu bidang yang sangat mencabar dan memerlukan usahawan sentiasa bersedia terutama dari segi mental. Usahawan yang hendak berjaya perlulah menjadi kawan kepada setiap masalah dan sentiasa menjangkakan perkara yang diluar jangkaan. Sifat sentiasa mencari maklumat terkini dan maklumat lepas juga merupakan aspek penting untuk menjadi usahawan yang berjaya. Sifat ini memberikan kelebihan yang besar kepada usahawan. Antara aspek penting lain ialah perancangan yang sistematik dan kreatif.




5 Mac 2013 : Etika Keusahawanan

Objektif bab ini ialah untuk memahami konsep keberkatan dalam perniagaan dan memahami etika keusahawanan & budaya perniagaan. Pada kali ini pendedahan lebih focus kepada keusahawan pandangan dari sudut islam. Islam sangat menggalakan perniagaan dan 9/10 rezeki sumbernya dari perniagaan. Perniagaan juga merupakan fardhu kifayah bagi umat islam. Dalam islam terdapat larangan dan galakan bagi menjalan perniagaan. Ini semua kerana islam mewajibkan mencari rezeki yang halal dan melarang penindasan kepada makhluk lain. Islam sangat menjaga etika ketika berniaga serta menjaga hak makhluk lain.usahawan mempunyai tanggujawab yang besar kepada semua pihak bukan setakat kepada perniagaannya sahaja.




12 Mac 2013 : Kreativiti dan Inovasi dalam Perniagaan

Kretiviti dan inovasi merupakan aspek penting dalam perniagaan. Ia menentukan perkembangan dan hala tuju sesebuah perniagaan. Perniagaan tanpa kreativiti dan inovasi mungkin boleh bertahan dalam perniagaan tetapi sukar untuk berkembang. Inilah kepentingan bagi pelajar untuk memahami konsep kreativiti dan inovasi. Bagi menjana kreativiti dan inovasi, seseorang perlukan teknik yang betul serta teratur. Setiap idea baru yang difikirkan perlu dilaksanakan walaupun ianya dilihat seperti tidak logic, ini lah salah satu ciri – ciri usahawan yang kreatif dan inovatif.




19 Mac 2013 : Peluang Perniagaan

Usahawan yang berjaya sentiasa mencari peluang perniagaan yang baru bagi mengembangkan perniagaan beliau. Peluang perniagaan terdapat di mana- mana sahaja selagi usahawan peka terhadap persekitaran. Peluang perniagaan terbuka kerana wujudnya masalah pelanggan yang masih tidak diselesaikan. Usahawan yang berjaya mencari penyelesaian tersebut merupakan usahawan yang mendapat peluang yang tersedia. Bagi mendapat peluang, usahawan perlu banyak menganalisis dan menteliti setiap isu dengan teliti. Bagi menggapai peluang perniagaan baru, usahawan perlu memandang kepada beberapa factor penting seperti persekitaran,teknologi dan komunikasi serta sebagainya. Bab ini memberi panduan kepada pelajar teknik untuk merebut peluang perniagaan baru dengan teknik yang betul.




 26 Mac 2013 : Kemahiran Memulakan Perniagaan

Dalam bab ini, pelajar didedahkan kemahiran yang diperlukan bagi memulakan perniagaan. Antara factor yang dipelajari ialah kenal pasti sumber yang diperlukan bagi memulakan perniagaan, kenal pasti teknik yang berkesan untuk mendapat kebolehan perundingan dan mengetahui cara berkomunikasi yang berkesan. Antara factor lain yang perlu diambil kira ialah keadaan persekitaran dan keadaan diri seseorang usahawan itu. Individu perlu tahu kelebihan, kekurangan serta keperluan bagi beliau memulakan perniagaan.




2 April 2013 : Merancang perniagaan

Minggu ini pelajar didedahkan kepentingan rancangan perniagaan. Rancangan perniagaan ialah dokumen bertulis yang menerangkan perniagaan atau projek yang hendak dijalankan. Dokumen ini turut merangkumi analisis, ramalan, jangkaan, strategi dan cara perlaksanaan perniagaan atau projek tersebut. Dokumen ini perlu dihasilkan mengikut format yang ditetapkan. Rancangan perniagaan penting kerana memberi seseorang peluang untuk melihat dan mendapat gambaran peluang perniagaan atau projek yang berpotensi  serta  membantu seseorang membuat anggaran mengenai sumber dan segala keperluan projek atau sesuatu pernigaan tersebut. seterusnya ia juga dapat memberi gambaran mengenai segala kemungkinan dan risiko yang terpaksa dihadapi.




16 April 2013 : Kemahiran mengurus projek perniagaan

Dalam bab ini, pelajar diberi panduan mengenai kemahiran menguruskan projek perniagaan. Hala tuju perniagaan juga bergantung kepada pengurus perniagaan tersebut. Empat fungsi pengurusan ialah merancang, mengorganisasi, memimpin dan mengawal projek perniagaan. Pihak pengurusan merupakan nadi kepada sesebuah perniagaan.



No comments:

Post a Comment