BAB 1 : KONSEP DAN
PEMBANGUNAN KEUSAHAWANAN
Konsep Pembangunan
Keusahawanan
Terdapat
beberapa konsep tentang pembangunan keusahawanan dari beberapa pengkaji. Maksud
keusahawanan disini adalah usahawan ialah perintis kepada kejayaan aktiviti
perniagaan. Mereka mengesan dan merebut peluang di samping produk baharu atau
menambahkan nilainya. Dari segi istilah “usahawan” berasal daripada bahasa
Perancis iaitu entreprendre yang
membawa maksud memikul (tugas) atau mencuba. Antara orang yang masyhur
memperkenalkan istilah usahawan ini ialah Joseph Schumpeter. Beliau berjaya
menunjukkan sumabangan individu yang digelar sebagai usahawan dan perananya
dalam pertumbuhan ekonomi sesebuah Negara melalui tulisannyan yang berjudul
Theory of Economics Development pada tahun 1934. Beliau menggambarkan usahawan
sebagai seorang buruh yang unik, pencetus inovasi atau orang yang membawa
perubahan atau pembaharuan. Usahawan juga dikatakan sebagai individu yang
bertanggungjawab kepada pengeluaran,pendorong daya cipta (creativity) dan ‘yang
baharu dan ganjil’ (novelty) dalam operasi biasa aktiviti ekonomi.
Kepentingan Keusahawanan
Ø
Pembangunan
keusahawanan menjadi pemangkin kepada perubahan dan perkembangan ekonomi
sesebuah Negara. Bidang keuasahawanan dalam pembangunan ekonomibukan setakat
meningkatkan kadar per kapita pengeluaran dan pendapatan, malahan melibatkan
perubahan struktur perniagaan dan masyarakat kepada yang lebih baik
Ø
Pembangunan
keusahawanan membantu melahirkan individu positif yang berjaya serta mempunyai
ciri-ciri survival, daya tahan dan daya saing yang tinggi. Ciri keusahawanan
ini akan membentuk pemikiran yang berteraskan keusahawandalam kalangan anggota
masyarakat
Ø
Usahawan
ialah individu yang bukan sahaja mencipta kekayaan, tetapi turut mendorong
pembahagian kekayaan yang dimiliki,seterusnya menyumbang kepada kesejahteraan
ekonomi.
Ø
Kelahiran
ramai usahawan akan meningkatkan daya saing sesebuah Negara di peringkat
antarabangsa, disamping membuka peluang pekerjaan dan seterusnya mengurangkan
kadar penggangguran serta kemiskinan di
Negara tersebut.
Ciri-ciri Keusahawan
1.
Beberapa
ciri utama keusahawanan menurut Kao (1991) seperti berikut:
Ø Komitmen, keazaman dan
ketabahan yang sepenuhnya
Ø Membuat keputusan yang
berterusan
Ø Realistik
Ø Mencari dan menggunakan
maklum balas
Ø Mengambil risiko yang sudah
diperincikan
Ø Integrity dan boleh
dipercayai
2.
Pengkaji
tentang ciri keusahawanan dijalankan secara berterusan oleh pelbagai pihak:
Ø Mempunyai keinginan dan
kesungguhan yang tinggi
Ø Mempunyai ilmu dan
kemahiran perniagaan yang cukup
Ø Sentiasa berjimat
menggunakan sumber
Ø Berfikiran ke hadapan
Ø Sentiasa menjaga kualiti
Ø Mengelakkan belenggu hutang
Ø Mempunyai kemahiran
berkomunikasi
Ø Bersyukur dengan kejayaan
BAB 2 : ANALISIS KOMPETENSI
KEUSAHAWANAN DIRI
2.1
Inisiatif
Daya inisiatif ialah satu daripada kompetensi
keusahawanan yang paling tinggi pentingnya. Usahawan berjaya lazimnya mempunyai
daya inisiatif yang tinggi kerana mempunyai kecenderungan untuk melihat dan
menganalisis sesuatu keadaan dengan cekap. Daripada sikap tanpa menunggu arahan
atau dipaksa melakukan sesuatu untuk kejayaan diri,individu tersebut dapat
melihat perkara-perkara yang perlu dilakukan melalui imiginasi dan
institusinya. Sikap berinisiatif penting bagi seseorang yang ingin memulakan
perniagaan dengan mencari peluang dan tidak mengharapkan peluang tersebut datang
bergolek.
2.2
Melihat dan Merebut Peluang
Kejayaan seseorang usahawan banyak bergantung kepada
kemampuannya melihat dan merebut peluang yang wujud di persekitarannya. Peluang
perniagaan wujud hasil permintaan yang tidak dapat dipenuhi oleh usahawan lain,
disebabkan kewujudan teknologi baharu, kemahiran baharu, sumber-sumber alam
yang belum diterokai dan kaedah dalam memberi perkhidmatan kepada pelanggan
yang belum diperkenalkan. Kemampuan ini perlu wujud dalam peringkat menjalankan
fungsi-fungsi utama seorang usahawan sepanjang hayat perniagaanya.
2.3
Kecekalan
Seseorang usahawan akan menghadapi perjalanan hidup yang
berliku dan kopleks. Untuk mengatasi masalah dan halangan tersebut usahwan
perlu tabah dan cekal. Usahawan yang berjaya lazimnya dapat mengharungi segala
rintangan dan halangan yang menjejaskan pencapaian matlamat.Sikap tabah dan
cekal memerlukan keyakinan diri yang tinggi, sikap ikhtiar dan ketahanan diri
dalam mengharungi halangan tersebut. Selain itu, sikap sabar juga penting.
2.4
Mencari Maklumat
Maklumat memainkan peranan pentig dalam sesebuah
perniagaan. Kejayaan perniagaan banyak bergantung kepada mutu maklumat yang
diperoleh, kecukupan maklumat dan cara penggunaan maklumat dalam membuat
keputusan. Usahawan yang sensitive kepada maklumat akan mempelajari dan
mengambil iktibar terhadap maklum balas yang diperoleh sama ada dalam bentuk
kritikan atau analisis sendiri.Maklum balas tersebut berguna untuk meningkatkan
pengalaman,memperbaiki pencapaian, prestasi diri dan prestasi syarikat yang
sedang diterajui.
2.5
Menitikberatkan Mutu Kerja
yang Tinggi
Seorang usahawan perlu sensitive dan sentiasa
menitikberatkan mutu kerja yang tinggi dan berasaskan piawaian dalm penghasilan
kerja atau perkhidmatan mereka. Usaha tidak melakukan kerja semata-mata untuk
menyelesaikan tugas, tetapi untuk mencari kepuasan terhadap kerja melalui
pencapaian yang cemerlang dan bermutu. Langkah ini akan membantu usahawan
meluaskan pasarannya dan dapat meningkatkan prestasi syarikat.
2.6
Menyelesaikan Masalah
Seorang usahawan yang berdaya maju akan menyelesaikan
masalah dengan mencari dan melahirkan idea-idea baharu dalam menyelesaikan
masalah secara inovatif.
BAB
3 : KONSEP KEBERKATAN DALAM PERNIAGAAN
3.1 Pengenalan
Keusahawan dari perspektif Islam boleh didefinisikan
sebagai aktiviti pekerjaan yang diusahakan secara perniagaan oleh seseorang
sama ada dengan menghasilkan sesuatu barangan atau perkhidmatan bagi
memperolehi rezeki yang halal dengan cara yang tidak bertentangan dengan
syarak.
Sebagai agama yang memberikan panduan hidup untuk
kesejahteraan seluruh manusia di dunia dan di akhirat, Islam memandang tinggi
kepada aktiviti keusahawanan. Aktiviti keusahawan termasuklah bidang
perniagaan, penghasilan, pengedaran, pertanian dan perkilangan. Rasullah SAW
ialah seorang ppeniaga sebelum menjadi rasul.
Islam sebagai agama yang mempunyai prinsip dan panduan
hidup yang menyeluruh(syummul) perlu dijadikan asas kepada para usahawan bagi
membina kaedah pengurusan keusahwanan yang mantap dan mencipta kejayaan.Islam
melihat bidang keusahawanan boleh menyumbang kepada sumber ekonomi dan kekayaan
individu bagi menyara kehidupan sehariannyan Rasullullah bersabda “sesungguhnya
9/10 daripada sumber rezeki terdapat dalam perniagaan.”
3.2 Etika
Keusahawanan
Dalam Islam, panduan khusus untuk menjalankan perniagaan
digariskan agar perniagaan dijalankan mengikut etika Islam. Antara panduan
tersebut ialah :
Ø Pematuhan
terhadap kontrak
-
Usahawan
perlu patuh kepada kontrak yang dimeteraikan. Islam berpegang teguh kepada
sikap menunaikan janji dan nilai-nilai mulia seperti kebenaran, kejujuran dan
amanah.
Ø Penipuan
dan salan taksir iklan
-
Usahawan
ditegah membuat penipuan dalam pengiklanan. Bagaimanapun, kerap terjadi
barangan yang dijual berbeza atau tidak menepati sifar seperti diiklankan
Kadangkala iklan yang disiarkan dalam media mengelirukan pengguna. Dalam etika
Islam, perkara ini jelas dilarang.
Ø Timbangan
yang tepat
-
Usahawan
perlu sentiasa membuat timbangan atau ukuran yang tepat apabila melakukan
urusan perniagaan. Usahawanyang tidak jujur dan menipu timbangan untuk
mendapatkan untung yang lebih adalah ditegah dalam ajaran Islam.
Ø Larangan
menyorokkan barang
-
Amalan
menyorokkan barang untuk tujuan mendapatkan untung apabila harga naik atau
apabila masyarakat kekurangkan barang merupakan ekspoitasi kepada masyarakat
dan penggunan. Perbuatan ini jelas bertentangan dengan ajaran Islam. Peniaga
seperti ini masuk dalam golonga yang bersifat bakhil dan tamak.
BAB 4 : KREATIVITI DAN
INOVASI DALM PERNIAGAAN
4.1 Definisi
Ø Kreativiti
:
kreativiti melibatkan perkembangan yang tiada tolok bandingnya dan merupakan
jawapan kepada sesuautu masalah yang bakal diperolehi. Kreativiti amat mustahak
dalam bertindak balas kepada masalah yang kompleks dalam persekitaran
perniagaan.
Ø Inovasi
: kaedah
menghasilkan produk bahau, produk dan perkhidmatan ang lebih baik. Ini bermakna
setiap organisasi sama ada berasaskan keuntungan atau tidak, tidak boleh
berpuas hati dengan apa-apa yang ada
4.2 Proses Kreativiti
Ø Pengumpulan
pengetahuan :
seorang usahawan perlu bersedia mengumpulkan maklumat dengan melakukan
penyelidikan yang berkaitan melalui pembacaan, perbincangan dengan rakan
sekerja,menghadiri seminar dan sebagainya. Usaha itu akan memberikan
pengetahuan dan menambahkan pengalaman untuk membangunkan produk baharu,
perkhidmatan atau pelaburan.
Ø Incubator
: seorang
usahawan mungkin tidak terlibat secara langsung dalma sesebuah pernigaan yang
berkaitan dengan aktiviti atau masalah tersebut. Mereka mungkin akan
mengabaikan masalah tersebut dan membiarkan minda bawah sedar melakukan tugas
tersebut. Bagaimanapun pembangkita idea yang kreatif sangant penting tanpa
mengira punca sumbernya.
Ø Idea
: seorang
usahawan boleh memperoleh idea menyelesaikan masalah secara tidak sengaja,
contohnya semasa makan, berjalan dan sebagainya
Ø Penilaian
dan pelaksananaan :
Pada peringkat ini ia memerlukan keberanian, disiplin diri, keyakinan yang
tinggi dan ketekunan. Apabila idea muncul dari fasa idea, usahawan perlu
mengubah idea tersebut dan menukarkannya kepada bentuk idea yang terakhir dan
jelas.
4.3 Ciri Individu Kreatif
§ Merendah diri dan bangga
diri dalam waktu yang sama
§ Berani untuk mencuba idea
yang baharu
§ Bersifat terbuka apabila
menerima kritikan
§ Mempunyai kawalan diri yang
baik
§ Mempunyai matlamat,tidak
tergesa-esa dan mampu membuat pertimbangan rasional dalam sebarang keputusan
§ Sanggup mengambil risiko
yang dikenal pasti.
4.5 Jenis Inovasi
Ø Penciptaan-mencipta
produk,perkhidmatan atau proses yang baharu. Inovasi ini mestilah yang asli
atau tidak pernah dicuba
Ø Peluasan-penambahan atau tambahan
kepada produk, perkhidmatan atau proses yang sedia ada.
Ø Duplikasi-proses membuat pendua
terhadap produk, perkhidmatan atau proses sedia ada dengan bukan sekadar
meniru, tetapi menambah dari segi fungsi tambahan kepada produk, perkhidmatan
atau proses sedia ada tersebut.
Ø Perpaduan-proses untuk menggabungkan
bahagian-bahagian lain untuk menjadi satu produk atau aplikasi yang baharu
dengan mengambil kira beberapa idea yang sedia ada.
4.6 Halangan kepada Kreativiti dan Inovasi
Ø Terdapat organisasi yang
tidak menggalakkan inovasi atau menolak sebarang perubahan
Ø Kekurangan sumber merupakan
halangan kepada inovasi
Ø Takut untuk mencuba
Ø Motivasi yang salah
Ø Kurang yakin dan percaya
kepada diri sendiri.
Ø Terdapat pihak pengurusan
yang menghalang atau mengawal kakitangannya daripada menjadi lebih kreatif.
4.7
Strategi untuk Kreativiti dan
Inovasi
Ø Mengenal pasti kebolehan
dan kemampuan sendiri agar tidak menghalang proses kreatif dan inovatif.
Ø Menukar persepsi dengan
melihat masalah sebagai peluang dan mempunyai jalan penyelesaian yang terbaik
Ø Menukar budaya organisasi
dengan menggalakkan kakitangan menjadi lebih kreatif dan inovatif. Ganjaran
akan diberi kepada kekitangan yang kreatif
Ø Sanggup menghadapi
kegagalan dan mencari jalan penyelesaian untuk mendorong kemajuan dalam
syarikat.
BAB 5 : PELUANG PERNIAGAAN
5.1 Takrif Peluang
Persekitaran menjanjikan
peluang perniagaan yang tidak dapat dijangka. Seorang usahawan melihat setiap
aspek seagai peluang dan berpotensi untuk memberikan pulangan pulangan
pelaburan yang besar.
Pemerhatian terhadap
pasaran dan kajian terhadap peluang yang boleh memberikan gambaran yang jelas
tentang peluang perniagaan yang boleh wujud. Secara am, luang perniagaan
berhubung kait dengan proses inovasi yang telah dibincangkan. Seseorang
usahawan perlu merebut setiap peluang perniagaan dan berani untuk mencuba di
pasaran.
5.2 Situasi Menyumbang Peluang Perniagaan.
Ø Pelanggan memerlukan
barangan atau perkhidmatan baharu yang dapat menyelesaikan masalah atau
memuaskan kehendak mereka.
Ø Apabila barangan atau
perkhidmatan sedia ada belum dapat menyelesaikan masalah atau belum dapat
menyelesaikan masalah atau belum dapat memenuhi kehendak pelanggan.
5.3 Proses Mengenal Pasti,Menilai Dan Memilih Peluang.
Sebagai seorang
usahawan,kemahiran mengenal pasti peluang adalah penting. Secara amnya terdapat
tiga langkah untuk mengenal pasti dan memilih peluang serta mengurangkan
ancaman. Langkah tersebut ialah:
i.
Membuat
analisis persekitaran dan pasaran dengan memahami kehendak serta keperluan
penggunaan
ii.
Membuat
penilaian diri,iaitu dari segi kebolehan dan kemampuan,penilaian terhadap
masyarakat sekitar, dan membuat analisis terhadap idea perniagaan
iii.
Membuat
pilihan peluang perniagaan dan memulakan rangka perniagaan.
BAB 6 : KEMAHIRAN MEMULAKAN
PERNIAGAAN
6.1 Kemahiran Mengenal Pasti Sumber
Mengenal pasti sumber
merupakan salah satu kemahiran awal yang diperlukan oleh usahawan atau bakal
usahawan untuk merealisasikan peluang perniagaan mereka. Antara perkara penting
yang perlu difikirkan dalam membuat pertimbangan memualakan perniagaan ini
ialah modal perniagaan, produk atau servis, lokasi perniagaan dan kelengkapan
perniagaan.
Salah satu cara yang boleh
digunakan untuk membantu mengenal pasti keperluan sumber berkaitan adalah
dengan menyenaraikan persoalan bagi setiap perkara sebagai semakan. Kaedah
penyenaraian soalan yang boleh digunakan termasuklah teknik pertanyaan 5W1H ( What,Which, Where, When, Who, How)
6.2 Kemahiran Perundingan
Perundingan ialah satu
daripada aktiviti kehidupan. Situasi perundingan boleh timbul dalam pelbagai
aspek, contohnya suami-isteri membincangkan pilihan restoran untuk makan malam,
pengurusan dan pegawai-pegawai kesatuan membincangkan tuntutan dan usahawan
menawarkan baranganya kepada pengedar. Dalam dunia perniagaan, situasi-situasi
perundingan biasanya tidaklah semudah transaksi harian biasa. Pembelian dan
penjualan kini adalah rumit dan memerlukan proses rundingan yang merangkumi
persiapan, perancangan, strategi, taktik dan kemahiran komunikasi untuk
mencapai persetujuan yang sesuai bagi kedua-dua pihak.
6.3 Kemahiran Komunikasi
Komunikasi ialah proses
menghantar maklumat dan kefahaman secara lisan atau bertulis yang melibatkan
dua atau lebih pihak, iaitu penghantar dan penerima. Komunikasi boleh secara
dalaman atau luaran. Komunikasi dalaman hanya melibatkan pekerja dalam sebuah
organisasi sahaja, manakala komunikasi luaran melibatkan dua atau lebih
organisasi.
BAB 7 : MERANCANG
PERNIAGAAN
7.1 Definisi Rancangan Perniagaan
Rancangan perniagaan ialah
suatu dokumen bertulis yang menerangkan perniagaan atau projek yang hendak
dijalankan secara menyeluruh. Rancangan perniagaan pada umumnya merangkumi
analisis, ramalan dan jangkaan dan cara pelaksananaan strategi perniagaan.
7.2 Kepentingan rancangan perniagaan
Ø Memberi peluang untuk
seseorang melihat dan menilai idea atau projek perniagaan dengan teliti,
objektif, dan kritikal
Ø Memerikan gambaran tentang
daya maju sesuatu projek yang dirancang.
Ø Membantukan seseorang
membuat anggaran berkaitan keperluan sumber perniagaan dan seterusnya membuat
pengagihan dengan lebih berkesan
Ø Menyedarkan seseorang
tentang kemungkinan masalah yang akan timbul dalam melaksanakan projek
perniagaan.
7.3 Format Rancangan Perniagaan
i.
Tajuk
muka surat – helaian pertama dalam sesebuah rancangan perniagaan. Antara
perkara yang terdapat di muka surat hadapan rancangan perniagaan ialah :
·
Tajuk
rancangan perniagaan
·
Nama
dan alamat perniagaan
·
Nama
penulis
·
Tarikh
disediakan
ii.
Muka
surat isi kandungan – menyenaraikan kandungan tajuk-tajuk utama mengikut muka
surat dalam sesebuah rancangan perniagaan.
iii.
Ringkasan
Eksekutif – Bahagian utama rancangan perniagaan yang secara ringkas menerangkan
elemen-elemen utama perniagaan yang dicadangkan. Panjang ringkasan eksekutif
meliputi satu atau dua muka surat dan mesti dianggap sebagai dokumen penting
yang berasingan.
iv.
Struktur
rancangan perniagaan
·
Pengenalan
·
Tujuan
·
Latar
belakang perniagaan
·
Latar
belakang pemilikan
·
Pemasaran
(kaedah dan strategi)
·
Kewangan
(modal dan kos)
·
Rumusan
v.
Lampiran
BAB 8 : KEMAHIRAN MENGURUS
PROJEK PERNIAGAAN
8.1 Pentadbiran
i.
Definisi pengurusan : proses mentadbir dan
mengkoordinasikan sumber-sumber secara cekap dan berkesan kearah mencapai
matlamat organisasi
ii.
Definisi organisasi : sekumpulan individu yang
bekerja bersama-sama ke arah mencapai matlamat yang sama.
iii.
Empat fungsi pengurusan
·
Perancangan – proses merangka aktiviti
yang perlu dilakukan bagi mencapai matlamat organisasi
·
Pengorganisasian – proses menentukan tugas
yang perlu dilaksanakan, siapa yang akan melaksanakannya dan bagaimanakah
tugas-tugas tersebut akan diurus dan dikoordinasikan
·
Kepimpinan - kepimpinan alah kebolehan
untuk mempengaruhi pekerja untuk cuba mencapai matlamat organisasi secara suka
rela.
·
Kawalan – membuat sesuatu perkara
berlaku seperti yang telah dirancang.
8.2 Asas Pemasaran
i.
Konsep pemasaran
Ø Mengkaji pengguna untuk
mengenal pasti keperluan dan kehendak pengguna dan seterusnya menjalankan
segala aktiviti di dalam firma untuk memenuhi keperluan dan kehendak tersebut
dan dalam masa yang sama dapat mencapai matlamat organisasi
Ø Matlamat pemasaran ialah
untuk memberikan kepuasan pembelian kepada pengguna dan memberikan keuntungan
kepada peniaga. Kedua-dua matlamat ini seiring.
Ø Bagi sesuatu usaha terokaan
baharu, aktiviti pemasaran perlulah dilakukan sebelum sesuatu usaha penerokaan
itu dimulakan.
ii.
Definisi pemasaran - usaha yang dilakukan secara
sistematik
Ø Menawarkan produk atau
servis yang memenuhi keperluan dan kehendak pelanggan
Ø Memberikan kepuasan yang
berterusan kepada pelanggan agar sentiasa membuat pembelian berulangan
Ø Mengekalkan dan
meningkatkan keuntungan kepada usahawan
iii.
Tinjauan pasaran
Ø Untuk mendapatkan maklumat
tentang pasaran yang akan diceburi supaya membantu usahawan membuat perncangan
perniagaannya. Perkara-perkara yang diberikan perhatian.
·
Permintaan
dalam pasaran
·
Jenis
pasaran
·
Saiz
pasaran
·
Tahap
persaingan
·
Perubahan
persekitaran perniagaan
No comments:
Post a Comment